New Zealand

Yo!
 
Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och ska göra en ansträngning och uppdatera! Woho, right!?
Aja, resan började med bilfärden till Arlanda:
Jag ville verkligen inte åka! Det var det ända jag tänkte på i bilen på väg till flygplatsen, jag har aldrig känt mig så. Allt bara kändes så FEL! Men. Jag hade bestämt mig. Och, när jag har bestämt mig då blir det fan så. Även fast allt bara känns fel.
Pappa körde mig och Julia-darling följde med. Väl där så möttes vi av en liten flicka som kaskadspydde i avgångshallen.... Vidrigt...!
Men allt gick bra och jag kom på planen (inte utan tankar på att vända tillbaka...), väl i Amstedam så var det lite  problem med biljetten men det löste sig snabbt... Som innan så var det biljetten till KL, Malaysia (jag är inte så fond of KL anymore..), förstås! Även här ville jag bara åka tillbaka till sverige, men jag steg på planet och en 11 h resa påbörjades. Feelt like forever! Sen var det bara att byta plan i KL och flyga vidare i 12 timmar. Detta var den jobbigaste resan ever! Där jag satt var det massa småbarn som skrek konstant i 12 h! Men jag pluggade in mina öronproppar och satt som i dvala i 5 h så det var inte det värsta. Det värsta var att jag var tvugen att sitta ner så jävla länge! i ett helt jävla dygn! BLÄÄÄÄÄÄ! Men när jag gick till WC:n så strechade jag och försökte mova around as much as I could. Men det finns ju en viss gräns på hur mkt man kan fara runt. Men det fanns en äldre dam som vankade av och ann under hela resan, jag tyckte rätt synd om henne. Hon verkade ha väldigt ont. 
 
Väl framme i Aukland så var jag helt jävla slut! Hade inte sovigt på över ett dygn. Men jag gick igenom alla kontroller snabbt och utan problem, sålänge man deklarerar ALLT även sånt som man egentligen inte behöver så brukar de inte bry sig. :)
 
Tog mig till hostlet där jag möttes av Sandra. Det var så jäkla nice att ses igen! Och just då så kändes det för första gången bra att vara här. Fast hon berättade att hon inte ville åka först heller, vilket kändes jättebra för då är jag inte ensam om att vända och åka. Klockan var 2 på natten så jag tog en snabb dusch (så behövligt^^) och kröp i säng. 
 
Dagen efter så hade vi bestämt att vi skulle upp tidigt (10 am) och ta oss ut så den västa jetlaggen skulle försvinna. Så vi käkade frulle och jag betalade hostlet (var stängt när jag kom på natten), sen var det bara på med flippfloppsen och sommarkläderna och vandra ner på stan. Det var ganska långt kanske 25 minuter och väldigt backigt. Men det var skönt att komma ut och röra på oss. Vi käkade suish, drack awsome cider och strosade runt. Fixade sim kort och skattepapper. Vi brände oss bägge 2, ozon lagret har ju ett stort hål just här så solen tar väldigt snabbt och mkt (efter det så försöker jag smörja in mig jämt men jag glömmer). 
 
Vi stannade i Aukland i 4 nätter och det mest spännande vi gjorde var att åka jetboat (superkul och läskigt...) och åka till en ö som heter Devonport (som en stad i Tassie och GB... no imagination!) där vi besteg ett berg. Jag hittade värra genvägen som stupade rätt upp, det vart en senväg kan man säga sen tog vi en annan genväg ner. Sandra har en video det är rätt kul kan man säga! Vi skrattade så jag nästan grät! Om jag kan få tag i videon så lägger jag upp den. Annars så var det mest massor av segelbåtar och andra båtar i mängder, b la en båt som hette "Prada". LOL. 
 
 
Efter 4 nätter så åkte vi vidare till Wellington, det tog 12 h på en natt buss. Inte kul, sov inget och det var kallt plus att vi var över 1 h försenade. Men när vi väl kom till Windy Welly så var det som smeknamnet säger väldigt blåsigt och regnade lite. Men vi tog oss till hostlet (men hjälp av en vänlig själ som stannade och gav oss hjälp med vägen) och eftersom att kl var typ 9-10 på morgonen så kunde vi inte checka in fören kl 2 pm, så vi lämpade av baggaget och tog en underbar ducsh. Sen satte vi av med siktet inställt på att finna frulle! Vi hittade ett super nice litet cafe på Cuba st (no imagination) där vi satt och chillade med fin frukost och kaffe. Resten av dagen var chill och vi gick och la oss tidigt. 
 
Dagen efter så var det NZ:s nationaldag, Watongi day. Och eftersom att vi var i huvudstaden så var det massor going on. Så vi gick ner till hamnen och kollade på alla coola maori (den inhemska befolkningen) uppträdande och annat. På kvällen gick filmen Boy i parken som vi såg, väldigt bra om en maori pojke och hans familj. Vi såg den tillsammans med några som vi mött på hostlet.
 
Dagarna ran på snabbt och vi fixade bankkonton, såg på bio, allmän sightsing och gjorde en sagan om ringen tour! Awsome vi åkte runt till olika ställen där de hade filmat på, och det som förvånade oss mest var hur små ställena var i jämförelse till hur massiva de ser ut i filmerna! Men det var kul och han som höll i turen visste mycket och hade mycket att säga. Så det kan man säga var väl spenderade pengar. 
 
 
 
 
Annars så färgades vår tid i Wellington av vår jakt på jobb, vi svarade på alla plats annonser vi såg och några till. Nu i efterhand kan jag tycka att vi panikade lite väl tidigt, vi stannade bara i Wellington i 7 dagar innan vi fick jobb och det är ju ganska snabbt ändå. Så när jag väl hade fått ett jobb så ringde folk stupikvarten och ville ordna intervjuer. Men det är ju så det brukar vara när det väl släpper så släpper det ordentligt! Sandra fick ivf ett au pair jobb uppe i Aukland, det verkar som att hon kommer att trivas. Vi har bestämmt att vi kommer jobba i ca 3 månader och sen resa runt i en månad och sen åka hem tillsammans. Men jag vet inte om jag ska försöka stanna och jobba lite till och sen åka till asien igen efter, men det är inget jag måste bestämma nu (thank fuck for that!)!!!
 
Sjäv har jag fått jobb i Ikamatua på south island. Det är en liten stad som ligger på the West Coast inklämd mellan berg på alla håll. Det är underbart vackert och tyst, man kan höra korna råma och fåglarna kvittra på morgonen när man vaknar. Detta är en country pub, The Ikamatua Hotel så jobbet är typ samma som det jag gjorde i Collie, AU vilket är skönt, jag kan ju allt vid detta laget. Mina chefer och de ända arbetarna förutom jag, heter Shayne och Lisa. Shayne jobbar som mekaniker i Reefton (20 min bort) på dagarna och sköter baren på eftermiddagarna. Och Lisa är en jockey. Hon rider på morgonen och sköter baren och köket på kvällen. Båda två är riktigt  trevliga och Lisa ska försöka hitta en häst som jag ska få rida nån gång, vilket är supernice av henne. :) 
 
Igår bjöd Lisa med mig på Rodeo i Reefton. Det var så himla coolt! Jag hade ju aldrig vart på rodeo innan, det var snällt. Vi drack massa öl och tjoade hela dagen. :) Det var bull riding, barrel racing sheep riding, calf riding och massa annat. 
 
 
Awsome, jag hoppas att detta kommer att vara till belåtenhet!
 
TATA!
 

Kommentarer
Postat av: zandra

åååh nice att du upptaderat!

2013-02-17 @ 11:16:27
URL: http://lifeaccordingtoz.blogg.se
Postat av: Anonym

Jättekul.Vilken tur att få jobb så lätt. Hoppas du
får rida lite också. Allting verkar gå bra för dig
lycka till och ha det bra.
kram mormor

2013-02-19 @ 13:59:28
Postat av: Amelie

Fan va modig du är som trots att det kändes fel ändå gav dig av, så jäkla starkt!! Hoppas du trivs och mår bra.
Kram Amelie

2013-03-06 @ 10:23:39
Postat av: Morfar

Hej Hjärtat.
På gång igen måste också säga att jag tycker du
är tuff.
Bra text. Skicka den med bilder till Norrtälje Tidning.
Rubrik: Litet resebrev från Norrtäljetös.
Lycka till.
Puss 0ch Kram
Morfar

2013-04-09 @ 15:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0